“Emas Sy Hbis Semva Svami JuaI, Tp Snggup Dia BeIi Bkas Cncin Untk Kwin Dgn J4nda..” Kisah Nasihat

Foto sekadar hiasan. Salam semua saya nak luah perasaan saya, sekarang keadaan saya kembali murung saya taktau bila akan baik, tersiksa batin saya bila saya diuji lagi dengan suami. Ujian sebegini buat saya tersiksa dan taku. terasa diri teraniaya sangat, saya k0rban kerjaya saya untuk berbakti pada suami ketika dia dalam kesempitan. jawatan dalam kerajaan saya lepaskan untuk penuhi permintaan dia, sayu jugak hati saya bila saya dah berhenti kerja saya tiada gaji bulanan.

Masa tu saya fikir anak tak ade orang nak jaga, nak upah pengasuh tak mampu, mak suami skit Masa tu, biasa suami upah mak dia jaga cucu,

dengan keadaan anak sulung yang skit sawan, saya fikir berhenti lebih baik dan bekerja di rumah.

Apabila Saya bekerja di rumah, kerja saya Makin bertambah dengan nak urus rumah anak2 dan jugak perniagaan Saya.

Saya sering mengadu dekat suami penat la nak buat semua kerja takde bantuan abang. Mula2 saya cakap elok bila dah lama2 saya jadi memberontak Dan marah2 suami.

Saya sibuk kesana ke Mari usung anak 4 orang, suami sibuk dengan kerja dia. dia pulang malam nak rehat sedangkan saya tiada rehat lagi, hidup saya stress sangat.

Suami pun stress jugak bila saya asyik marah dia. Kami kerap bergduh, mungkin jiran2 pun dengar saya menjerit Dan menangis.

Saya rasa hubungan kami makin renggang, kurang komunikasi dan jarang berkongsi masalah. Saya tak tahu nak baiki macam mana lagi sebab suami tak faham.

Kadang harini elok, esok jadi semula. Suami pun bosan dengan saya tapi dia tetap tak berubah untuk ringanakan beban saya ini, tak nak tolong saya buat kerja rumah.

Saya rasa sangat sedih. pergduhan kami ini sampai untuk berpisah. Saya sering ditinggal keseorangan hidup suami dengan hp sahaja.

dia buat saya macam tak wujud, saya Cuba ambik hati dia, supaya tak bergduh tapi perbuatan dia buat saya skit hati.

Musim pkp lagi teruk kami bergduh, bangun pagi balik malam, Suami seorang guru, saya sorang2 buat kerja berniaga sebab suami tak cukup duit nak tampung kami.

Suami buat loan banyaj untuk business tapi tak berjaya. Sambil berniaga saya menangis perlukn suami, saya tak tau ape yang dia sibuk sampai tiada Masa untuk saya.

Semasa Hari Raya pertama saya dapat tahu dia dah Ada org lain, kek4sih dia dulu Masa sekolah. patut la selama ini dia menjauhi Saya dia dah Ada tempat untuk bermanja.

Selama ni saya bersusah payah sebab sayang. Rupanya bukan saya yang dia sayang.

Dia friend fb perempuan tu, semua dia like kek4sih dia janda anak 3 yang baru bercer4i.

Dia berkasih sayang dengan janda tu, dia tak pernah ucap kata sayang pada saya, dekat perempuan tu siap love semua.

Lagi pedih semua gambar saya dah takde dlm fb dia.sampai hati dia buat Kat saya mcm ni, saya k0rban semua hidup saya Demi dia.

Dia takde duit Saya hulur duit walapun sikit. Tak ade makanan Kat dapur saya berkerja keras niaga, sebab saya tak nak dia lapar balik tiada makanan untuk saya masak.

bagi saya dia adalah nyawa saya, dia yang jaga saya selama ini. Walaupun dia tak ade duit nak bagi saya, saya redha dengan kehidupan susah senang bersamanya.

Saya menangis sampai skit kepala dan lemah tak makan berhari2. Kenapa dengan perempuan itu yang dia sayang, dia sanggup nak buang Saya sebagai isteri dia.

Saya merayu pada dia jangan tinggal saya Dan anak2, kesian la Kat saya sebab kami tiada tempat nak tinggal dengan anak2.

mak ayah di kg susah, tapi dia janji nak bagi duit Kat saya Dan anak2. jatuh terdudk saya mendengar penjelasan dia ingin Kan kek4sih dia itu,saya rasa bodo saya kerana terlalu sayangkan dia saya berhenti kerja kerajaan.

Dia dah tak SAYANG saya lagi. Tiada lagi cinta kami dahulu, anak2 lahir dari rasa cinta bukan paksaan, hidup rasa kosong tiada rasa ape2,

Sekarang terjawab persoalan saya, Kenapa dia tinggalkan saya keseorangan untuk lari jauh bercinta dengan org lain.

perempuan tu penuh dengan pujian Sekali pun dia tak pernah puji saya macam tu. Hari jadi saya dia tak ucap Kat fb tapi perempuan itu dia ucap.

Semuanya sebab dia tak sayang saya lagi. Hati dia masih dengan kek4sih lama. banyak Kali diuji sebegitu rupa.

Barang kemas semua saya jual untuk tolong dia sampai saya tiada segalanya tapi dia sanggup suruh mak dia pergi beli sarung cincin sebab nak kawin lain.

Sia dah lupa pada saya, lupa pada kesetian saya menunngu dia pulang. bila Saya lihat wajahnya saya menangis kesedihan, sayangnya pada dia tak berubah,

Saya bukan takut berpisah nga dia sebab duit tapi sebab saya Tak boleh hidup tanpa dia walau sekejap.

waktu tido, saya bangun malam2 saya tatap wajah dia, saya c1um dia walaupun kami bergduh. Saya maafkan abang, pimpin la saya ke Jalan Allah.

Saya berutung sebab keluarga suami memang marah betul dengan tindakan dia, mak suami selalu pujuk saya untuk bersabar Dan mintak pertolongan Allah.

Untuk suami ku tersayang. Aku tak pernah berhenti mencintaimu, sampai ajal memisahkan kita,

Dan bukan aku ni jenis meminta itu ini.
Kalau dia tak sediakan, maka aku kena sediakan.

Contoh paling dekat, bila nak raya dia tak pernah kisah untuk usaha belikan kami baju raya, kasut dan persiapan lain.

Nak naik sekolah, dia tak ade usaha untuk sediakan duit untuk beli keperluan anak. Sama juga dengan keperluan rumah.

Semua atas bahu aku. Ada yang kata aku muakan laki aku. Sebenarnya, tidak. Kalau dia tak sediakan beras, sedangkan kami anak beranak ada lagi, macam mana nak bagi anak makan.

Dia dengan dunia dia. Nak tak nak, aku yang kena cari beras dan lauk untuk masak. Dan dia hanya tau makanan ada.

Kadangkala, komplen patutnya kena beli beras itu, kena beli daging yang macam ni. agak skit telinga aku. Sudahnya aku bentak.

aku menjawab “bukan guna duit dia, banyak komplen”. Kalau orang lain dapat gelang emas dari laki tapi aku pula pernah bawak gelang emas hasil duit aku sendiri ke pajak gadai sebab perlukn duit.

Kalau orang lain dapat duit raya dari laki, aku hanya sekali je dapat. iaitu rm20. sedih,kan tapi aku buat buta, buat pekak. pedih hati aku.

Tahun ni, dengan PKPB, dia lebih sayangkan mak dan adik bradiknya berbanding anak2nya jadi dia balik kampung dia tinggallah kami anak beranak kat sini.

dah 4 hari kat kampung baru sekali call anak. Pagi raya pun tak ade call. bukan sekali ni dia buat perangai macam ni. lebihkan mak dan adik bradiknya

Akupun ada juga mak ayah dan adik.bradik. Termenung aku sndrian kenangkan nasib aku dan anak2. Nak dimarah, kau ni jantan yang bergelar suami.

Tak ditegur, lagi laaa tak sedar diri. Aku tak pernah mintak barang atau kehendak aku pada dia. Aku nak, aku sediakan sendiri.

Keluarga aku tak pernah tau masalah aku sebab inilah pilihan orang tua aku. Sedangkan pilihan aku sendiri mak ayah aku tak suka.

Restu org tua penting, walaupun anak sendiri merana. Sedihh. Aku tak boleh membantah cakap org tua. Akan dicop derhaka.

Tapi mak ayah aku tak tau menantunya perhambakan anak perempuannya. Dan mak mertua aku tanpa segan silu mengatakan aku menantu hantu.

Aku berkerjaya, aku ada aset sndr. dan sedikit pun aku tak mintak duit anaknya utk aset aku. Cuma aku cukup derita dgn apa yang berlaku. Aku tak kuat. tapi buat2 kuat.

Sumber:EkotaNews

PERHATIAN
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI) , Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini