“Svami Hnya Beri Nfkah Rm150 Skali Dngan Duit Brang Dapur..Untk Sbulan..” Ramai Turut Smpati Ikuti Kisah Ini..

Foto sekadar hiasan Assalam semua. Bukan nak mengungkit dan jauh sekali tak bersyukur tapi rasa nk meluah suami bagi nafkah rm50 sebulan, duit untuk barang dapur dan keperluan seperti minyak kereta, peralatan bilik mndi. Semua tu rm150 untuk anak pulak rm100 sebab ada seorang je anak. RM50 lagi untuk bayar bil air dan eletrik sebelum ada baby saya bekerja tapi selepas ada baby saya surirumah dan buat online jem bukan tiap hari ada income.

Hari bekerja suami akn makan untuk mlm sahaja dirumah. klau hari tidak berkerja saya terpkse masa 3x dengan lauk y berbeza sbb lauk pagi suami dah xkan mkan untk tengahhari or mlm. tapi kadang2 dengan rm150 sebulan mmg takkan cukup .

Bila saya suarakan dia cakap saya tak pandai berjimat. suka membazir. saya nak kerja tapi anak sy selalu meragam . saya dah buntu. Ada ketika saya terpksa guna simpanan saya smpai sy takot sy dah xde apa2 simpanan untk masa depan saya dan ank.

Suami sy bukan seorang y baik untuk tolong bantu isteri . kdang sy masak ank menagis dia buat xlayan je smpai main game dlam phone . always with phone

Sampai kdang sy rasa cukup lah sy dah tak tahan nak hadap smua nih nak bina hdup baru dengan anak je . tapi dia xnak lepaskan . sy alami tekanan perasaan skrg smpai ank tdo sy menagis sekuat hati . sy stress smpai xleh nk jaga penampilan diri .

Ternyata ramai yang turut bersimpati dan terkesan dengan luahan isteri ini seorang isteri yang hebat, sanggup berkorban tidak dapat berkerja semata mata ingin menjaga anak tetapi mendapat suami yang terlalu berkira bahkan memberi duit nafkah kepada isteri untuk keperluan keluarga yang tidak masuk akal.

Ramai warga net turut memberi kata kata semangat dan terkilan dengan perkongsian dari wanita ini. PERKONGSIAN KISAH KEDUA DI BAWAH TELAH MEMBUATKAN MARUAH SEORANG ISTERI TERCALAR.

Firdaus Shakirin :Dia kena beli sendiri smua brg keperluan, dia kena bayar sendiri smua bil utiliti…tgok pandai atau tidak dia guna duit…cukup atau xcukup duit yg dia selalu bg bulan2 tu…Awk hanya uruskan apa yg ada depan mata awk sahaja…klu telur, telur lah jd lauknya…pagi telur separuh masak, tghari telur dadar, mlm telur masak merah…

Aniz : Sis kite prmpua jgn la nk stress disbbkn lelaki mcm tu..kdg² kite ni perlu buat sesuatu di luar jgkaan kite..biar suami kite ni celik mata..klau berterusan mcm ni,lebih elok sis buat aduan kt pejbt agama..nti ustz akn pgil suami,bgi kaunseling..

selagi kite ni diam,laki akn buat xtau je..bile kite amik tndakan,bru depa ni gelabah..laki ni klu kite ckp elok2 pon depa xnk dgr.betul depa je..lbh baik bgi ustaz yg tegur..ngadu kt ustaz laki kite sekian²..nti bru laki ni berakai bile kite buat mcm tu..selagi sis x buat ape2 tndakan..selama tu la sis akn makan hati,menagis hari..

Adilah : Pada pendapat saya biar suami yang uruskan semuanya. Baik dari segi perbelanjaan dapur mahupun pembayaran bil-bil utiliti. Kalau dia tak bagi duit belanja bulanan pun takpe asalkan segala keperluan dapur dan anak-anak cukup.

Biar dia tau duit rm150 yang dia bagi bulan-bulan sebenarnya tak cukup. Ikutkan rm150 tu hanya duit lauk je untuk seminggu. Tak termasuk belanja barangan kering seperti barangan mandi, sabun baju, pampers, jajan anak-anak lagi. Zaman sekarang, perbelanjaan keperluan dapur dan isi rumah paling kurang rm400 untuk sebulan. Paling kurang

Aika :Cerita nie mmg mintak kena carut jer jap gi hahahah sabar aika sabar. HahahaXtau nak ckp apa lah sis.. pikir yg baik²…Suruh dia gi beli brg² dapur n bayar sendiri bil api air tu.. biar dia nampak sikit apa yg awak bayar..Kalau awak nak tolong suami boleh uruskan tu semua.. buat budget.. brapa dia bagi.. bayar apa n baki tinggal brapa..

Duit dh habis bentang apa² sy ckp kt atas tu mintak duit lain.. kalau nak ada makanan dlm rumah.. no money no honey..Kdg2 kena keraskan hati skit sis.. dia ingat ni zaman 30an rm300 tu mcm RM3000

Apa² pun jgn lupa utk jaga solat.. jaga ment4l emosi.. jaga emosi anak.. berdoa byk² pd Allah moga² Allah kurniakan dia akal utk dia berfikir dgn matang. Sebelum awak hlg akal dan hantar dia balik umah mak dia please sebelum anak no. 2 keluar.Maaf kalau tersinggung nie pendapat sy jer.. amik yg baik yg buruk abaikan okay..

Soleha : Suami Mcm Ni Kena Ajar Secara Tulisan Maksudnye Kira2. Klu Bercakap mmg dia Tak berFungsi. Brp Gaji Suami Sekadar Yang Sis Tahu. Kdg mmg Ada suami dia Tak tahu benda2 mcm ni kdg fikir Tak logik Tak kan Tak tahu tapi mmg Ada yg Tak tahu.

Pentingkan Diri Sendiri. Org nak Kahwin dia nak kahwin. Senaraikan Ape Jenis Keperluan Bulanan. Senaraikan jg dgn RM 150 yg dia bagi boleh dapat ape ?. Bicg baik2.. Ujian tu dtg pelbagai Cara. Klu sis dah x boleh handle masalah ni cr lah jalan Terbaik.

Perkahwinan Itu utk membuat Kita Bahagia & Tenang Hidup di dalamnya bukan Derita & S4kit Hati. Ada Masa kena bertegas tp dgn Cara yg tidak mencabar kelakianye. Laki mcm ni Kuat Ego. Doa byk2 Moga lembut hati. Perkahwinan Perjalanan Jauh & Panjang & Pelbagai Rintangan.

KISAH KE 2 :Salam mohon admin hide profile sy. Sy isteri tak pandai masak Tpi dah belajar dan cuba masak. Bg sy dah ada improvement. Mmg sy rasa sy dah blh masak tpi saya tak boleh nk proses bahan mentah. Sy tak boleh nak sian ikan, sian udang, sian ketam. Sebab sy rasa geli, dan tak tahan bau.

Suami sy pandai masak. Sebelum ni dia yg buat semua. Tapi kebelakangan ni dia mula tanya kenapa tak nak sian lauk semua tu? Nanti kalau dia takde siapa nk buat? Dia tanya mcm tu. Dan dia pun tak ada kata yang dia ok selama ni tolong sy sian lauk tu.

Bagi saya bila dia tanya mcm tu, umpama sy ni beban bg dia sb xpandai nk sian lauk, dan sy rasa dia tak ikhlas dan terpaksa sebelum ni buat semua tu. Sb kalu tak kenpa dia nak ungkit?

Konsep sy sama mcm kita minta seseorang buat sesuatu yg org tu x suka atau tak minat buat, mesti hasilnya tak seberapa. Jadi kalu sy buat juga, nnti kalu suami dan anak kecarunan mkan macam mana? Sb sy tak tahan geli dan bau. Sy lg ok sy keluarkan duit sy dan beli kat luar. Bukan sb tak reti masal tpi sy geli utk sian lauk.

Salah ke sy kalau sy minta di tolong bt apa yang selama ni dia buat. Dia sian lauk sy masak. Salah ke Kata suami isteri kena tlg menolong. Tapi kenapa benda ni nak jadi isu. Minta pendapat. Terima kasih.

Perkongsian ini juga turut mendapat perhatian netizen apabila merasakan yang seorang isteri harus belajar memasak dan belajar siang bahan mentah. Ramai ke yang g3li seperti wanita ini. Apa pendapat warga net :

Cicah :Sy masa kahwin mmg tak pandai, tak pernah masak. Sbb dari kecik bibik yg buat. Suami n mertua dah faham dan tahu benda ni dari kahwin. Tapi sy cepat belajar, from zero now dah 16yr alhamdulillah dah jadi chef di hati anak2.

Bab siang mmg sy tak buat. Sy macam sis. Saya geli dan rasa nak pitam kalau tgk d4rah ikan. Just ikan. Kalau ayam, udang etc sy boleh buat. So, mmg dari dulu husband yg siang semua, basuh n simpan. Sy just masak camtu juga bawang2. Mmg akan dibuat sesiap hujung minggu. Saya balik kerja just campak2 masak. Ha ha

Cuma bezanya, husband terima kekurangan saya dan tak pernah mengeluh or persoalkan. Bahagia dgn cara sendiri. Alhamdulillah.Option lain, beli lauk yg dah siap siang. Beli ikan ketul/besar. Minta penjual siang. Or upah org lain buat. Ada je orang yg amik upah siang ikan dan blend2 bawang semua. Tu yg sy buat masa husband outstation lama.

Sal Aziz : Maaf .. Mencelah… Sy rasa terpanggil untuk komen… Pendapat sy… Nak jd isteri basic kena ada… Walaupn berpangkat setinggi langit… Walau gj berjuta sebulan.. Tp mesti ingat setiap ringgit kita tk mampu tuk membeli pengalaman… Mesti ingat jgk setiap perbuatan isteri pada suami dan anak mendapat balasan pahala dr Allah…

Kenapa nk pertikaikan hak suami hak isteri… Rugi rasanya waktu muda kita “terbiasa” usung gajet kesana kesini.. Dr 0 sampai tahap mahir seterusnya…tp kita lupa kita akan lalui byk hari hari sukar dlm hidup.

Sampai bila kita nk harapkan org tuk buat kerja kita… Sampai bila kita nk harapkan penjual ikn siangkan ikn tuk kita… Air tangan isteri lebih bermakna dr kedai makjanda… Fikir fikrla..

Watie : Sy kawin 14 tahun da sis…mmg dr mula kwin suami yg akan siang semua ayam,ikan dan etc..dia jenis x bg sy buat.mmg dia akan settle semua siap2.tp bila balik umah mak,pergi umh org lain sy boleh je siang2 semua tu.xde hal pun.

Cuma mungkin lambat la ckit siapnyamgkin suami tu nk sis pndai siang2 tu kot..yelh..nti klu suami xde,xdelh terkial2 sgt kn..xkan hari2 nk bungkus…hihihi..fikir yg baik2 jelh ye tuan tanahutk kebaikan.

Saya akan suh dia bersihkan dulu kat sinki. Kalau dia tak buat. Saya bungkus dlm plastik masuk dalam ice box. Kalau dah masuk berbulan bulan tak settle kan jugak. Saya keluarkan dari peti, rebus semua dlm periuk buat makanan kucing. Janji tak bazir.

Sumber:EkotaNews

PERHATIAN
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI) , Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini